Mindfulness training

Hoe zou jouw leven eruit zien als jij met meer aandacht, rust, vitaliteit en verkracht in het leven zou staan?

“De reis van duizend kilometer begint aan jouw voeten”.  Lao Tse

Bel of mail vandaag nog en breng mindfulness in jouw leven!

 

Mindfulness – wat is dat?

Mindfulness staat voor open en bewust aandachtig aanwezig zijn in het huidige moment. In gedachten zijn wij vaak bezig met het verleden of de toekomst. Dat gaat veelal automatisch. Met mindfulness stel je je bewust open voor wat je nu doet, denkt en voelt. Je oefent om jouw aandacht te brengen naar de ervaring in het huidige moment.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Jij schept ruimte voor jezelf, maakt daardoor bewuste keuzes en ervaart meer innerlijke rust.

In deze training ga je doelbewust aan de gang met diverse aandachtsoefeningen en leer je hoe mindfulness een bijdrage kan leveren aan het doorbreken van automatische gedachten – en leefpatronen. Mindfulness helpt om rust te vinden in onze hectische wereld .

Soms regent het en soms schijnt de zon. Mindfulness helpt om zowel de regen als de zon in je leven te waarderen. Een mindfulness training biedt handige tools om meer voluit te leven en je niet te verliezen in de lastige momenten die je onvermijdelijk tegenkomt.  

1. Gerichte aandacht (bewust)
2. In het huidige moment
3. Zonder te oordelen (open, vriendelijk)ess is het trainen van jouw bewuste aandacht, een vriendelijke open aandacht, zonder oordeel voor wat er nu is.

Mindfulness – achtergrond

In de jaren 70 is Jon Kabat-Zinn, hoogleraar en moleculair bioloog,de 8 weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) gaan aanbieden in een ziekenhuis in Massachusetts aan mensen met diverse chronische pijn- en psychische klachten. 
Rond 2000 hebben een aantal wetenschappers uit de cognitieve gedragstherapie deze training aangepast aan een specifieke doelgroep: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) voor mensen met terugkerende depressies en burn-out klachten. Deze training werd aangevuld met technieken uit de cognitieve gedragstherapie.
Alleen al in 2018 zijn er meer dan 800 wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness.
Het is een systematische effectieve en wetenschappelijk onderzochte methode die zijn weg heeft gevonden voor alle mensen die bewuster in het leven willen staan of wat willen veranderen in hun denkpatronen en levensstijl.

Mindfulness – effectiviteit

De training die wij geven is gebasseerd op de MBSR/MBCT.

  •  Je ervaart meer rust en ontspanning in het dagelijkse leven.
  • Gezonder omgaan met stress en spanning.
  • Je kunt je beter concentreren en handelt effectiever en doelbewuster.
  • Minder piekeren, meer rust in jouw hoofd.
  • Beter slapen.
  • Beter omgaan met pijn en klachten.
  • Meer energie en vitaliteit door aandacht voor jouw mentale en fysieke gezondheid.
  • Milder en opener in het leven staan.

Mindfulness- wat leer je

Mindfulness kan je gebruiken als tool om anders om te gaan met stress en moeilijke situaties en het gewone dagelijkse leven. Ook kun je mindfulness gebruiken om meer verbonden en bewust te leven.

Mindfulness- wat het niet is

  • Mindfulness is geen religie.
  • Mindfulness is niet zweverig, maar juist met beide voeten stevig op de aarde staan!
  • Mindfulness is geen middel om alleen maar te ontspannen.
  • En toch…als jij regelmatig oefent ga jij ervaren dat je wat vaker ontspant en jouw hoofd rustiger en jouw lijf wat ruimer aanvoelt.

Mindfulness- wat het wel is

  • Mindfulness gaat over het ja zeggen tegen het leven!
  • Zonder oordelen en zo ruimte geven om nieuwe dingen te ervaren.
  • Acceptatie. In ieder leven zijn ups en downs en veel van onze energie gaat verloren als wij ontkennen, vermijden, vechten of gaan piekeren over bepaalde situaties en ervaringen. Door aandacht te schenken aan wat er is, zonder het anders te willen dan het nu is, ontstaat ruimte voor keuzes, ruimte voor anders omgaan met stress en lastige situaties.

Mindfulness – training

Mindfulness training wordt ook wel aandachttraining genoemd. Aandacht kun je trainen om meer in “het moment” aanwezig te zijn.

De training duurt acht weken. Iedere training van 2,5 uur heeft een bepaald thema.

Het is een praktische training. Jij leert mindfulness door het te doen en toe te passen in jouw dagelijks leven. Om die reden oefen jij dagelijks thuis. Van jou wordt verwacht dat jij hier circa een uur per dag voor vrijmaakt.

Mindfulness – meer kwaliteit, rust en aandacht in het leven!

Ben jij ook zo druk in jouw hoofd?

Heb jij het gevoel dat jij jezelf voorbij rent?

Jouw leven wordt bepaald door jouw agenda en to do lijstjes die nooit eindigen?

Ervaar jij veel druk en onrust in jouw werk of privé leven?

Heb jij last van spanningen, zelfkritiek, piekeren, slechter slapen en geniet je misschien wat minder van het leven?

Misschien loopt jouw leven wel op rolletjes maar wil je toch met meer aandacht in het leven staan?

Dan is deze training iets voor jou!

Mindfulness – voordelen

  • minder piekeren en stress ervaren.
  • en andere manier van omgaan met stress, gedachten, gevoelens en fysieke gewaarwordingen.
  • meer genieten van de dagelijkse dingen in het leven.
  • stilstaan in plaats van doordraven.
  • Het heft in eigen handen nemen.
  • Meer focus, energie, rust en ruimte.

Mindfulness – wat ga jij leren

Mindfulness ontwikkel je door veel te oefenen. In deze training leer je alle in’s en outs rondom mindfulness en maak jij dagelijks tijd om thuis te oefenen met de aandacht oefeningen.

  • Herkennen van automatische reacties.
  • herkennen en bewust worden en respecteren van eigen grenzen.
  • stress leren herkennen en hoe je daar op een andere manier mee om kunt gaan.
  • Gedachten zijn geen feiten.
  • Gezonde keuzes maken.
  • Mindfulness in jouw dagelijkse leven integreren.
  • Succesvol toepassen wat jij hebt geleerd!

Mindfulness – info over de training

  • In 8 weken leer je de theorie en oefeningen van mindfulness.
  • Jij ontvangt een hand-out en krijgt digitale bestanden om thuis te oefenen.
  • De trainingen worden gegeven in kleine groepen van maximaal 6 mensen.
  • De training wordt aangeboden door een gecertificeerde trainer.
  • De MBCT bestaat uit 8 thema bijeenkomsten van 2,5 uur.
  • Mindfulness nodigt jou uit om te leren en te ervaren door oefenen, exploreren en reflecteren.
  • Tijdens iedere trainingsdag wordt aandacht besteed aan een specifiek onderdeel van de mindfulness, oefenen wij vaardigheden en krijg je oefeningen mee naar huis.

Mindfulness – tarieven

Mindfulness training in een groep van 6 mensen             € 300,00

Mindfulness individueel                                                         € 600.00

Mindfulness – inbegrepen

  • 8 bijeenkomsten van 2,5 uur
  • hand-out na afloop van iedere trainings bijeenkomst
  • digitale oefenbestanden
  • koffie/thee
  • persoonlijke intake
  • korting op de stiltedag!

Mindfulness- neem jij deze mindful stap in jouw leven?

Aanmelden via: info@yogachandrabarneveld.nl

Meer informatie: 06 – 54 36 27 45

Mindfulness- data eerstvolgende training

Zaterdag 10.00 – 12.30

1. 1 november (aanmelden niet meer mogelijk!) 1. 14 maart
2. 8 november 2. 21 maart
3. 15 november 3. 28 maart
4. 22 november 4. 4 april
5. 29 november 5. 11 april
6. 6 december 6. 18 april
7. 13 december 7. 25 april
8. 20 december 8. 2 mei

Deelname vraagt inzet en er kan maximaal 1 les gemist kan worden!

Nieuwe trainingen starten in:

Februari – Mei – September

“Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom. ” – Victor E. Frankl

“Life consist only of moments, nothing more than that. So if you make the moment matter, it all matters. You can be be mindful, you can be mindless. You can win, you can lose. The worst case is to be mindless and lose. So when you’re doing anything, be mindful, notice new things, make it meaningful to you, and you”ll prosper. “Ellen Langer

Druk, druk, druk.
Mijn agenda is een eigen leven gaan leiden”
– Loesje –